Fájdalommentes

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés szó sajnos sokunknak fájdalmat, gócbetegséget, cisztát, letört fogat, sok szenvedés után foghúzást juttat eszünkbe. Ez nem alaptalan, hiszen a tökéletes gyökérkezelés - főleg a hátsó fogaknál - az egyik legnehezebben kivitelezhető fogászati beavatkozás. Sokszor egyszerűbbnek tűnik a fájós fogat kihúzni.

Egy fog elvesztése azonban sok bajjal járhat. Bedőlnek a szomszéd fogak, kiemelkedik a szemben lévő fog, ínytasak alakulhat ki a fog mellett, egyoldalivá válhat a rágás, állkapocsizületi problámák merülhetnek fel (pl.kattogás, fájdalom). Egy hiányzó fog pótlása költséges lehet és ép fogak lecsiszolásával is járhat!

Célja

Gyökérkezeléssel a súlyosan károsodott fogakat megőrizhetjük, funkciójukat helyreállíthatjuk.

Okai

A gyökérkezelés leggyakoribb oka, hogy a fogszuvasodást okozó baktériumok olyan mélyre terjednek a fog kemény szöveteiben, hogy elérik fogbél üregét és a fogbél baktériumokkal fertőződik, begyullad, majd a gyulladás következtében elhal. A fogbél gyulladása később tovább terjedhet a fogat tartó csontszövet felé, súlyos gyulladást kialakítva, mely a fog elvesztését is okozhatja.

Baleset következtében letört fogak esetében is szükség lehet gyökérkezelésre, ilyenkor sérülhet és baktériumokkal fertőződhet a fogbél.Továbbá fogágybetegség következtében, a fog tartó szerkezete felől is fertőződhet a fogbél.

A gyökérkezelés folyamata

A kezelést teljes fájdalommentességet biztosító érzéstelenítésben hajtjuk végre. Érzéstelenítést követően a fogat izoláljuk a szájüregben lévő baktériumoktól, nyáltól és a fog üregrendszerét mechanikailag, kémiailag tisztítjuk. Ezen tisztítási folyamat során eltávolítjuk a fogbél üregében lévő ér és ideg képleteket, valamint az üregrendszerben lévő és az üregrendszer falába beivódott baktériumokat. Minél súlyosabb a gyulladásos folyamat annál mélyebben ivódnak be a baktériumok a gyökércsatornák falába. Ebből következik, hogy különböző esetekben különböző mértékben szükséges a gyökércsatornák falának tisztítása. Mélyebben kell tisztítani a csatorna falait elhalt fogak esetében vagy ha az előzetes röntgen felvételen krónikus gyulladásra utaló jeleket látunk. Ez több időt igényelhet, mely a kezelési időt növeli. Ezért egy súlyos gyulladásban lévő fog gyökérkezelése akár egy- másfél órán át is tarthat.

A gyökércsatorna mechanikai tisztítását gyökérkezelő tűkkel végezzük, melyek lehetnek kézi és speciális gépi meghajtásúak. A kémiai tisztítást speciális kanülökkel bejuttatott fertőtlenítő szerekkel végezzük. A gyökérkezelés folyamata a gyökércsatorna teljes hosszában kell történjen, ezért szükség van a gyökércsatornák hosszának mérésére. Erre alkalmas speciális hosszbemérő eszköz: apex lokátor.

A gyökércsatornák tömése

A csatornák tisztítását és megmunkálását követően végezzük el a gyökércsatorna rendszer tömését. Attól függően, hogy milyen súlyos volt a gyulladás, szükséges lehet egy ideig ideiglenes gyökértömést alkalmazni, mely egy fertőtlenítő hatású anyag.

A végleges gyökértömést többféle technikával végezhetjük. Leggyakrabban hideg lateral kondenzációs eljárást alkalmazunk. Az eljárás lényege, hogy a gumiszerű gyökértömő anyagot (guttapercha) hidegen juttatjuk a csatornákba és nyomással a csatornák falához préseljük. Bizonyos bonyolultabb esetekben nem ez a technika a legjobb választás, ekkor szükséges lehet egyéb, a gyökértömő anyagot meleg, még folyékony állapotban a gyökércsatornába juttató gyökértömési technikák alkalmazása.

A gyökérkezelt fogak végleges helyreállítása

A gyökérkezelés során a fog kemény szöveteinek nagy részét eltávolítjuk, ezáltal a fog jelentősen meggyengül. Hosszú távú, tartós megoldás szükséges, melyek az esztétikát és a funkciót is helyreállítják és megvédik a maradék foganyagot a töréstől. Ilyen megoldások lehetnek a meglévő foganyagtól függően: betét (inlay, onlay), korona, csonkkiegészítő csapos műcsonk és korona.

Gyökérkezelés során felmerülő nehézségek

A gyökérkezelések sikeressége szempontjából rendkívül fontos a fent említett lépések precíz végrehajtása. Ez nagyon eltérő nehézségű lehet, a csatornák számától, alakjától, a fog pozíciójától, valamint a gyulladás súlyosságától függően. Ezért bizonyos kezelések nagyon gyorsan kivitelezhetőek, míg más esetekben a kezelés akár másfél, két órát is igénybe vehet.

Abban az esetben, ha a gyökértömés minősége nem megfelelő (pl.: pontatlan hosszúságban készítették, nem elég tömör) szükséges lehet a régi gyökértömések cseréje. Ebben az esetben a kezelés idejét megnyújtja, hogy a régi gyökértömő anyagot teljesen el kell távolítani a csatornarendszerből. Az újra gyökérkezelések során előzőleg elkövetett gyökércsatorna megmunkálási hibák kiküszöbölésére is szükség lehet. Ez sokszor nagyon bonyolult, hosszadalmas folyamat lehet, és némileg csökkentheti a beavatkozás sikerességét.

Fájdalommentesen

Kiváló szakemberekkel